Financial Outlaws
Jan Willem Hoitsma, directeur Brand New Day Premiepensioeninstelling, omschrijft het ontstaan en de ontwikkeling van Brand New Day als een jongensboek. Het idee voor Brand New Day ontstond nadat in 2008 de term “woekerpolis” aan het licht kwam via programma’s zoals Radar en Kassa. De overheid introduceerde als alternatief het banksparen. Hiermee mochten naast verzekeraars ook banken en beleggingsinstellingen fiscaal vriendelijke producten aanbieden, zoals lijfrentes. Brand New Day was een van de eerste partijen die daar vol in ging en opende in januari 2010 de aanval op de traditionele partijen. Ze noemden zichzelf de Financial Outlaws en wilden laten zien dat het anders kon. Brand New Day had zestig procent lagere kosten dan de bestaande producten en veel mensen stapten over naar de veel gunstigere producten. Inmiddels heeft Brand New Day zich breder ontwikkeld tot een stevig particulier vermogensopbouwbedrijf waar al zo’n 150.000 particuliere klanten hun vermogen belegd hebben, vooral voor aanvullend pensioen, maar ook voor de aflossing van de hypotheek, voor hun kind of algemene vermogensvorming. In 2012 betrad Brand New Day ook de markt van bedrijfspensioenen door als tweede partij in Nederland een premiepensioeninstelling (PPI) op te starten. Deze heeft nu ook al meer dan 100.000 pensioendeelnemers verdeeld over zo’n 4.000 bedrijven.
Hoitsma: “We hopen binnenkort Pertazza ook als nieuwe klant te mogen verwelkomen.”
Onlangs kreeg het jongensboek een nieuw hoofdstuk: De Bank. Brand New Day mistte namelijk een deel van de vermogensopbouwmarkt omdat ze geen spaarrekeningen en en pensioenuitkeringen mochten aanbieden. Hoitsma:
“Spaarproducten mag je alleen maar aanbieden als je een bank bent. Als je met pensioen gaat dan moet je je maandelijkse pensioeninkomen ook uitgekeerd kunnen krijgen. Daarvoor was een bankvergunning nodig. Dat is het stoere hoofdstuk uit het jongensboek. Door de overname van de bankactiviteiten van Allianz in Nederland hebben we nu een bedrijf met 250.000 klanten en alweer ruim 2,6 miljard vermogen dat we voor die klanten mogen beheren.”
Klanten Verbazen met Low Cost, High Quality
Wat Brand New Day bijzonder maakt ten opzichte van andere instellingen is de enorme transparantie. Er zijn geen verborgen winstbronnen, geen verborgen kosten en de marges zijn dun. Kosten worden bewust laag gehouden maar er wordt wél geïnvesteerd. Vooral in de missie: Klanten verbazen.
“Daar komt de link met PerTazza om de hoek kijken,” vertelt Hoitsma. “Als je low cost carrier bent en bezoekers ook low cost koffie serveert, dan lijkt dat op het eerste gezicht logisch maar we bieden wel ‘high quality’ in onze producten en proposities. Daarnaast werken we met heel veel jonge mensen. We willen niet alleen onze klanten verbazen maar ook onze medewerkers. Als klanten en medewerkers binnenkomen dan willen we ze verrassen met goede koffie. We vinden een klasse kop koffie een primaire arbeidsvoorwaarde. Bovendien willen we voorkomen dat medewerkers naar omliggende koffietentjes moeten voor lekkere koffie. Als je bij ons werkt dan heb je goede koffie, goede feesten en natuurlijk goede carrièrekansen.”
Brand New Day schenkt veel aandacht aan het creëren van kansen voor haar medewerkers. Er werken relatief veel talentvolle studenten en die worden gestimuleerd om de ondernemer in zichzelf te ontwikkelen en iets bij te dragen aan de maatschappij.
“Als klanten en medewerkers binnenkomen dat willen we ze verrassen met goede koffie. We vinden een klasse kop koffie een primaire arbeidsvoorwaarde.”
Jan Willem Hoitsma, Brand New Day
Ondernemerschap en Maatschappelijke Betrokkenheid bij Brand New Day
“Ondernemerschap staat bij centraal bij Brand New Day. Ons Incubatorprogramma bijvoorbeeld houdt in dat medewerkers gestimuleerd worden om ideeën voor een eigen onderneming uit te werken en aan het management te presenteren. Zien we er wat in dan mag de medewerker zijn of haar eigen bedrijf opstarten en helpen we daarbij: Met kennis, de ervaring die we hebben, maar ook met geld. We geloven namelijk dat, als je het verschil wil maken, ondernemerschap, creativiteit, initiatief en verantwoordelijkheid neerleggen bij de medewerkers cruciaal is. Wij denken in klantreizen en passen daar onze processen op aan. Daarbij automatiseren we veel maar niet alles want op ‘momenten van de waarheid’ moet je juist als mens het verschil maken. Medewerkers krijgen van ons daarom ook veel handelingsvrijheid. Soms gaat er iets mis, want waar gehakt wordt vallen er wel eens spaanders. Medewerkers mogen dan zelf bepalen wat ze in die situaties doen. Denk aan het versturen van een bloemetje of een fles wijn met een persoonlijk verhaal. Een van onze oprichters heeft namelijk een wijngaard waar een aantal goede doelen mee gesteund worden. Die handelingsvrijheid en persoonlijke noot is er natuurlijk ook als we een klant willen bedanken of feliciteren.
“Als je bij ons werkt dan heb je goede koffie, goede feesten en natuurlijk goede carrièrekansen.”
Jan Willem Hoitsma, Brand New Day
Goede service verlenen wordt bij ons ook beloond. Elk compliment via de chat, Whatsapp, social media of wat voor kanaal dan ook is tien euro waard voor de maandborrel. Het aantal complimenten of positieve verbaasmomenten keer €10 is het budget en als dat op is dan gaat de borrel verder op eigen rekening. Aan elk biertje dat je drink ligt dus een compliment van een klant ten grondslag.
Medewerkers worden ook gestimuleerd om iets terug te doen voor de maatschappij. Wij zijn hoofdsponsor van de IMC Weekendschool in Amsterdam Zuidoost. IMC is een klant van ons die kinderen uit minderbedeelde milieus de mogelijkheid geeft om zich in het weekend bij te scholen zodat zij zicht krijgen op een hogere beroepsopleiding of de universiteit.”
Hoitsma zegt positief verbaasd te zijn over de jongeren in Nederland, vooral over het ondernemerschap en de start-up mentaliteit.
“Je ziet dat jongeren verantwoordelijkheid willen, leuk werk en leuke mensen om zich heen. Secundaire arbeidsvoorwaarden zoals feestjes en koffie zijn belangrijk maar de uitdagingen moeten ook groot én groots zijn.”
Brand New Day is enorm gegroeid en ongeveer dertig procent van de medewerkers zijn studenten die gekozen hebben voor een serieuze baan na hun studie. Er wordt veel geïnvesteerd in persoonlijke ontwikkeling on the job, dus een logische vraag is of ze dan niet bang zijn dat mensen weggaan.
“Natuurlijk is het soms vervelend als er goede mensen weggaan maar wat we vooral zien is dat er veel commitment is omdat mensen echt hebben meegebouwd aan het bedrijf. We zijn sinds ik hier kwam gegroeid van 60 tot 160 medewerkers. Mensen zien het bedrijf groeien. Niet in hiërarchische lagen maar in verantwoordelijkheidsgebieden. Je kunt dus altijd méé en de goede mensen gaan ook meestal door. Natuurlijk worden ze soms ook weggetrokken door de hele grote partijen zoals LinkedIN, Ahold, Philips en kleinere snelgroeiende bedrijven. Het is dan mooi dat we van elkaar hebben kunnen profiteren.”
Keus voor Full-Service
“We hebben gekozen voor wekelijkse reiniging en onderhoud door PerTazza vanuit gemaksoverwegingen, maar ook om de verbinding te versterken en direct in te kunnen spelen op wensen m.b.t. afstelling en het snel oplossen van eventuele gebreken. PerTazza’s service element hebben we qua kosten en baten afgewogen en dat leverde voordeel op. Kortom: zowel kwalitatief als kwantitatief op waarde geschat.”
Brand New Day verbaast klanten met on-Nederlandse service
Financial Outlaws
Jan Willem Hoitsma, directeur Brand New Day Premiepensioeninstelling, omschrijft het ontstaan en de ontwikkeling van Brand New Day als een jongensboek. Het idee voor Brand New Day ontstond nadat in 2008 de term “woekerpolis” aan het licht kwam via programma’s zoals Radar en Kassa. De overheid introduceerde als alternatief het banksparen. Hiermee mochten naast verzekeraars ook banken en beleggingsinstellingen fiscaal vriendelijke producten aanbieden, zoals lijfrentes. Brand New Day was een van de eerste partijen die daar vol in ging en opende in januari 2010 de aanval op de traditionele partijen. Ze noemden zichzelf de Financial Outlaws en wilden laten zien dat het anders kon. Brand New Day had zestig procent lagere kosten dan de bestaande producten en veel mensen stapten over naar de veel gunstigere producten. Inmiddels heeft Brand New Day zich breder ontwikkeld tot een stevig particulier vermogensopbouwbedrijf waar al zo’n 150.000 particuliere klanten hun vermogen belegd hebben, vooral voor aanvullend pensioen, maar ook voor de aflossing van de hypotheek, voor hun kind of algemene vermogensvorming. In 2012 betrad Brand New Day ook de markt van bedrijfspensioenen door als tweede partij in Nederland een premiepensioeninstelling (PPI) op te starten. Deze heeft nu ook al meer dan 100.000 pensioendeelnemers verdeeld over zo’n 4.000 bedrijven.
Hoitsma: “We hopen binnenkort Pertazza ook als nieuwe klant te mogen verwelkomen.”
Onlangs kreeg het jongensboek een nieuw hoofdstuk: De Bank. Brand New Day mistte namelijk een deel van de vermogensopbouwmarkt omdat ze geen spaarrekeningen en en pensioenuitkeringen mochten aanbieden. Hoitsma:
“Spaarproducten mag je alleen maar aanbieden als je een bank bent. Als je met pensioen gaat dan moet je je maandelijkse pensioeninkomen ook uitgekeerd kunnen krijgen. Daarvoor was een bankvergunning nodig. Dat is het stoere hoofdstuk uit het jongensboek. Door de overname van de bankactiviteiten van Allianz in Nederland hebben we nu een bedrijf met 250.000 klanten en alweer ruim 2,6 miljard vermogen dat we voor die klanten mogen beheren.”
Klanten Verbazen met Low Cost, High Quality
Wat Brand New Day bijzonder maakt ten opzichte van andere instellingen is de enorme transparantie. Er zijn geen verborgen winstbronnen, geen verborgen kosten en de marges zijn dun. Kosten worden bewust laag gehouden maar er wordt wél geïnvesteerd. Vooral in de missie: Klanten verbazen.
“Daar komt de link met PerTazza om de hoek kijken,” vertelt Hoitsma. “Als je low cost carrier bent en bezoekers ook low cost koffie serveert, dan lijkt dat op het eerste gezicht logisch maar we bieden wel ‘high quality’ in onze producten en proposities. Daarnaast werken we met heel veel jonge mensen. We willen niet alleen onze klanten verbazen maar ook onze medewerkers. Als klanten en medewerkers binnenkomen dan willen we ze verrassen met goede koffie. We vinden een klasse kop koffie een primaire arbeidsvoorwaarde. Bovendien willen we voorkomen dat medewerkers naar omliggende koffietentjes moeten voor lekkere koffie. Als je bij ons werkt dan heb je goede koffie, goede feesten en natuurlijk goede carrièrekansen.”
Brand New Day schenkt veel aandacht aan het creëren van kansen voor haar medewerkers. Er werken relatief veel talentvolle studenten en die worden gestimuleerd om de ondernemer in zichzelf te ontwikkelen en iets bij te dragen aan de maatschappij.
Ondernemerschap en Maatschappelijke Betrokkenheid bij Brand New Day
“Ondernemerschap staat bij centraal bij Brand New Day. Ons Incubatorprogramma bijvoorbeeld houdt in dat medewerkers gestimuleerd worden om ideeën voor een eigen onderneming uit te werken en aan het management te presenteren. Zien we er wat in dan mag de medewerker zijn of haar eigen bedrijf opstarten en helpen we daarbij: Met kennis, de ervaring die we hebben, maar ook met geld. We geloven namelijk dat, als je het verschil wil maken, ondernemerschap, creativiteit, initiatief en verantwoordelijkheid neerleggen bij de medewerkers cruciaal is. Wij denken in klantreizen en passen daar onze processen op aan. Daarbij automatiseren we veel maar niet alles want op ‘momenten van de waarheid’ moet je juist als mens het verschil maken. Medewerkers krijgen van ons daarom ook veel handelingsvrijheid. Soms gaat er iets mis, want waar gehakt wordt vallen er wel eens spaanders. Medewerkers mogen dan zelf bepalen wat ze in die situaties doen. Denk aan het versturen van een bloemetje of een fles wijn met een persoonlijk verhaal. Een van onze oprichters heeft namelijk een wijngaard waar een aantal goede doelen mee gesteund worden. Die handelingsvrijheid en persoonlijke noot is er natuurlijk ook als we een klant willen bedanken of feliciteren.
Goede service verlenen wordt bij ons ook beloond. Elk compliment via de chat, Whatsapp, social media of wat voor kanaal dan ook is tien euro waard voor de maandborrel. Het aantal complimenten of positieve verbaasmomenten keer €10 is het budget en als dat op is dan gaat de borrel verder op eigen rekening. Aan elk biertje dat je drink ligt dus een compliment van een klant ten grondslag.
Medewerkers worden ook gestimuleerd om iets terug te doen voor de maatschappij. Wij zijn hoofdsponsor van de IMC Weekendschool in Amsterdam Zuidoost. IMC is een klant van ons die kinderen uit minderbedeelde milieus de mogelijkheid geeft om zich in het weekend bij te scholen zodat zij zicht krijgen op een hogere beroepsopleiding of de universiteit.”
Hoitsma zegt positief verbaasd te zijn over de jongeren in Nederland, vooral over het ondernemerschap en de start-up mentaliteit.
“Je ziet dat jongeren verantwoordelijkheid willen, leuk werk en leuke mensen om zich heen. Secundaire arbeidsvoorwaarden zoals feestjes en koffie zijn belangrijk maar de uitdagingen moeten ook groot én groots zijn.”
Brand New Day is enorm gegroeid en ongeveer dertig procent van de medewerkers zijn studenten die gekozen hebben voor een serieuze baan na hun studie. Er wordt veel geïnvesteerd in persoonlijke ontwikkeling on the job, dus een logische vraag is of ze dan niet bang zijn dat mensen weggaan.
“Natuurlijk is het soms vervelend als er goede mensen weggaan maar wat we vooral zien is dat er veel commitment is omdat mensen echt hebben meegebouwd aan het bedrijf. We zijn sinds ik hier kwam gegroeid van 60 tot 160 medewerkers. Mensen zien het bedrijf groeien. Niet in hiërarchische lagen maar in verantwoordelijkheidsgebieden. Je kunt dus altijd méé en de goede mensen gaan ook meestal door. Natuurlijk worden ze soms ook weggetrokken door de hele grote partijen zoals LinkedIN, Ahold, Philips en kleinere snelgroeiende bedrijven. Het is dan mooi dat we van elkaar hebben kunnen profiteren.”