Koffie, kennisdeling en verbinding
Het toonaangevende Branding biedt een unieke kijk op kantoorinrichting en heeft veel expertise in huis wanneer het gaat om de praktische en esthetische aspecten van een kantoorinterieur. Branding is onderdeel van verschillende netwerken, waardoor zij in staat zijn om hun klanten en opdrachtgevers wereldwijd te begeleiden bij het inrichten van hun huisvesting. Dit doen zij met een totaalpakket aan diensten die reikt van inspiratie en design tot aan de uitvoering.
Nadat er jarenlang een trend heerste waarbij het kantoor van ondergeschikt belang was en waarbij er meer gewerkt werd vanuit huis en onderweg, zien we nu dat het kantoor steeds belangrijker wordt. Bedrijven vinden het belangrijker dat mensen kennis delen – Een trend die internationaal leeft en die zichtbaar is in de nieuwe manier van kantoorinrichting.
Jesse Kuijper, directeur van Branding Office Furniture B.V., vertelt over de ontwikkelingen op het gebied van kantoorinrichting en hoe koffie een rol speelt bij het verbinden van werknemers.
“Kennisdeling doe je bij voorkeur op een centrale plek en die centrale plek wil je het liefst zo comfortabel mogelijk maken voor de mensen die er werken. Dat betekent dat de inrichting aansluit bij de wensen van de medewerkers, aansluit bij het werk wat ze moeten doen én aansluit bij de informatie die ze moeten delen. We zien daarom steeds vaker een verdeling in zones waar mensen geconcentreerd kunnen werken of elkaar formeel of informeel ontmoeten.
Koffie neemt met name in dat informele gedeelte een belangrijke rol in. Mensen ontmoeten elkaar meerdere keren per dag rond de koffiemachine en spreken daardoor ook collega’s van andere afdelingen. Een andere belangrijke rol van koffie is dat je mensen in een kwalitatief hoogwaardige omgeving ook een hoogwaardig product serveert. In het verleden gingen mensen voor een goede kop koffie vaak op weg naar het kantoor langs een gespecialiseerde koffiebar. Nu zie je eigenlijk dat, omdat we de mensen zoveel mogelijk binnen het kantoor willen houden, we ook op kantoor een zo goed mogelijk kopje koffie serveren. Dat kopje koffie gaat daarbij steeds meer richting restaurantkwaliteit.”
Foto: Fleur Bours
Healthy Office: van ergonomie naar comfort
Op trendgebied valt op dat “Healthy Office” belangrijker wordt naar mate dat mensen langer op kantoor verblijven. De thema’s verschuiven echter wel van ergonomie naar comfort.
“Vroeger verrichten mensen 30-40 uur invoerwerk in een verkeerde of onlogische zithouding waar veel klachten uit voorkwamen. Tegenwoordig staat veel van de informatie die we bewerken al in de computer. Mensen bewegen meer en realiseren zich dat ze om de drie kwartier even moeten gaan staan of een rondje moeten lopen. Daaruit komt ook het idee voort om af en toe het bureau in een staande positie te brengen. Er is meer aandacht voor de dynamische kernmerken van het kantoor en het in beweging krijgen van mensen. Een centrale koffieplaats is natuurlijk ook een manier om mensen in beweging te krijgen, maar je kijkt ook naar akoestiek, luchtkwaliteit en de ergonomische aspecten van een bureaustoel, een vergaderstoel en een werkplek. Dat samenspel is eigenlijk steeds meer op dynamiek en comfort gericht en veel minder in het bestrijden van kwalen.
Wat je vooral ziet is dat een dynamischere omgeving je bedrijf interessanter maakt voor jonge mensen op de arbeidsmarkt. Die maken daardoor de keuze om wel of niet voor je te komen werken. De manier van werken verandert ook. Doordat we veel meer informatie hebben richten we ons steeds meer op de interpretatie van informatie. Overleg en kennisdeling worden belangrijker en de inrichting van een kantoor moet daarop aansluiten. Het zou dus heel gek zijn om met een inrichting van 20 of 30 jaar geleden het werk van de komende 10 of 20 jaar te moeten verrichten. Echter, het is natuurlijk ook zo dat net als een huis, heeft ook een kantoor een keuken, een soort slaapkamer en een eetkamer en een woonkamer. De standaardmomenten blijven er dus wel, alleen zie je het anders benadrukt worden. Eén grote ontwikkeling om die openheid van de organisaties te benadrukken is dat je tegenwoordig steeds minder afgesloten kamers ziet en steeds meer teamruimtes of volledige “Open Space” kantoren ziet. Daarmee wil je eigenlijk stimuleren wat je wilt in je organisatie; namelijk transparantie en uitwisseling van ideeën en gedachten. Mét een kopje koffie.”
“Technologie en werken zijn natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden, al was het maar dat door de moderne technieken je veel vrijer in een gebouw kunt verplaatsen en je op verschillende plekken kunt gaan werken. Dus dat is de faciliterende tak, daarnaast zijn natuurlijk ook ontwikkelingen van apps en andere wifi gerelateerde toepassingen, waarvan je de bezetting van het gebouw steeds beter kunt gaan monitoren. Dat is met name natuurlijk interessant voor hele grote ondernemingen. Een bedrijf van vier personen heeft geen app nodig om te kijken waar plek vrij is. Tegelijkertijd is de integratie van automatisering, onder andere door personal devices, steeds meer de leidraad. Op kantoor komen alle mensen samen terwijl de personal devices mensen in staat stellen om overal te werken. Daar is ook een belangrijk verandering merkbaar; dat ondernemingen/organisaties steeds minder aansturen op thuiswerk en eigenlijk ook steeds minder aansturen op het werken in avonduren. In Amerika, Duitsland, Engeland zijn er al behoorlijk groot organisaties die e-mailservices om 19:00 uur afsluiten omdat ze liever hebben dat personeel vol concentratie aan het werk is op kantoor maar niet willen dat personeel continu verkeert in een sluimerstand. Er wordt dus actief gezocht naar de juiste balans om rustig te werken. Dát is juist een thema wat de komende jaren aan importantie zal winnen.”
Branding Office Furniture – Healthy Office
Koffie, kennisdeling en verbinding
Het toonaangevende Branding biedt een unieke kijk op kantoorinrichting en heeft veel expertise in huis wanneer het gaat om de praktische en esthetische aspecten van een kantoorinterieur. Branding is onderdeel van verschillende netwerken, waardoor zij in staat zijn om hun klanten en opdrachtgevers wereldwijd te begeleiden bij het inrichten van hun huisvesting. Dit doen zij met een totaalpakket aan diensten die reikt van inspiratie en design tot aan de uitvoering.
Nadat er jarenlang een trend heerste waarbij het kantoor van ondergeschikt belang was en waarbij er meer gewerkt werd vanuit huis en onderweg, zien we nu dat het kantoor steeds belangrijker wordt. Bedrijven vinden het belangrijker dat mensen kennis delen – Een trend die internationaal leeft en die zichtbaar is in de nieuwe manier van kantoorinrichting.
Jesse Kuijper, directeur van Branding Office Furniture B.V., vertelt over de ontwikkelingen op het gebied van kantoorinrichting en hoe koffie een rol speelt bij het verbinden van werknemers.
“Kennisdeling doe je bij voorkeur op een centrale plek en die centrale plek wil je het liefst zo comfortabel mogelijk maken voor de mensen die er werken. Dat betekent dat de inrichting aansluit bij de wensen van de medewerkers, aansluit bij het werk wat ze moeten doen én aansluit bij de informatie die ze moeten delen. We zien daarom steeds vaker een verdeling in zones waar mensen geconcentreerd kunnen werken of elkaar formeel of informeel ontmoeten.
Koffie neemt met name in dat informele gedeelte een belangrijke rol in. Mensen ontmoeten elkaar meerdere keren per dag rond de koffiemachine en spreken daardoor ook collega’s van andere afdelingen. Een andere belangrijke rol van koffie is dat je mensen in een kwalitatief hoogwaardige omgeving ook een hoogwaardig product serveert. In het verleden gingen mensen voor een goede kop koffie vaak op weg naar het kantoor langs een gespecialiseerde koffiebar. Nu zie je eigenlijk dat, omdat we de mensen zoveel mogelijk binnen het kantoor willen houden, we ook op kantoor een zo goed mogelijk kopje koffie serveren. Dat kopje koffie gaat daarbij steeds meer richting restaurantkwaliteit.”
Foto: Fleur Bours
Healthy Office: van ergonomie naar comfort
Op trendgebied valt op dat “Healthy Office” belangrijker wordt naar mate dat mensen langer op kantoor verblijven. De thema’s verschuiven echter wel van ergonomie naar comfort.
“Vroeger verrichten mensen 30-40 uur invoerwerk in een verkeerde of onlogische zithouding waar veel klachten uit voorkwamen. Tegenwoordig staat veel van de informatie die we bewerken al in de computer. Mensen bewegen meer en realiseren zich dat ze om de drie kwartier even moeten gaan staan of een rondje moeten lopen. Daaruit komt ook het idee voort om af en toe het bureau in een staande positie te brengen. Er is meer aandacht voor de dynamische kernmerken van het kantoor en het in beweging krijgen van mensen. Een centrale koffieplaats is natuurlijk ook een manier om mensen in beweging te krijgen, maar je kijkt ook naar akoestiek, luchtkwaliteit en de ergonomische aspecten van een bureaustoel, een vergaderstoel en een werkplek. Dat samenspel is eigenlijk steeds meer op dynamiek en comfort gericht en veel minder in het bestrijden van kwalen.
Wat je vooral ziet is dat een dynamischere omgeving je bedrijf interessanter maakt voor jonge mensen op de arbeidsmarkt. Die maken daardoor de keuze om wel of niet voor je te komen werken. De manier van werken verandert ook. Doordat we veel meer informatie hebben richten we ons steeds meer op de interpretatie van informatie. Overleg en kennisdeling worden belangrijker en de inrichting van een kantoor moet daarop aansluiten. Het zou dus heel gek zijn om met een inrichting van 20 of 30 jaar geleden het werk van de komende 10 of 20 jaar te moeten verrichten. Echter, het is natuurlijk ook zo dat net als een huis, heeft ook een kantoor een keuken, een soort slaapkamer en een eetkamer en een woonkamer. De standaardmomenten blijven er dus wel, alleen zie je het anders benadrukt worden. Eén grote ontwikkeling om die openheid van de organisaties te benadrukken is dat je tegenwoordig steeds minder afgesloten kamers ziet en steeds meer teamruimtes of volledige “Open Space” kantoren ziet. Daarmee wil je eigenlijk stimuleren wat je wilt in je organisatie; namelijk transparantie en uitwisseling van ideeën en gedachten. Mét een kopje koffie.”
“Technologie en werken zijn natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden, al was het maar dat door de moderne technieken je veel vrijer in een gebouw kunt verplaatsen en je op verschillende plekken kunt gaan werken. Dus dat is de faciliterende tak, daarnaast zijn natuurlijk ook ontwikkelingen van apps en andere wifi gerelateerde toepassingen, waarvan je de bezetting van het gebouw steeds beter kunt gaan monitoren. Dat is met name natuurlijk interessant voor hele grote ondernemingen. Een bedrijf van vier personen heeft geen app nodig om te kijken waar plek vrij is. Tegelijkertijd is de integratie van automatisering, onder andere door personal devices, steeds meer de leidraad. Op kantoor komen alle mensen samen terwijl de personal devices mensen in staat stellen om overal te werken. Daar is ook een belangrijk verandering merkbaar; dat ondernemingen/organisaties steeds minder aansturen op thuiswerk en eigenlijk ook steeds minder aansturen op het werken in avonduren. In Amerika, Duitsland, Engeland zijn er al behoorlijk groot organisaties die e-mailservices om 19:00 uur afsluiten omdat ze liever hebben dat personeel vol concentratie aan het werk is op kantoor maar niet willen dat personeel continu verkeert in een sluimerstand. Er wordt dus actief gezocht naar de juiste balans om rustig te werken. Dát is juist een thema wat de komende jaren aan importantie zal winnen.”